ma problem z jedzeniem: nie przyjmuje pokarmów o określonej konsystencji, ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem, nie lubi twardych pokarmów, je tylko miksowane i papkowate pokarmy
nie gaworzy
nie reaguje na swoje imię
oddycha ustami – usta często są uchylona
nadmierne się ślini, ma stale otwartą buzię
jest wcześniakiem, długo przebywało w inkubatorze
jest dzieckiem z tzw. grupy ryzyka: urodziło się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z problemami okołoporodowymi
ma zdiagnozowane zaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe
występują opóźnienia w rozwoju mowy w porównaniu do rówieśników
wkłada język między zęby podczas mówienia
ma nieprawidłowy zgryz
słaby słuch
występuje słaba sprawność narządów mowy
nie utrzymuje kontaktu wzrokowego
W pierwszym roku życia :
nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów: mama, baba, papa
nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, czynności, przedmiotów
W drugim roku życia :
nie zaczyna łączyć wyrazów, nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe np. baba da, mama papa itd.
mówi bardzo mało i niewyraźnie
W trzecim roku życia :
nie wypowiada prawidłowo głosek: [p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, b, l, ś, ź, ć, dź, ń]
W czwartym roku życia :
po ukończeniu 36 ms.ż. jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
nie wypowiada prawidłowo głosek: [s, z, c, dz]
W piątym roku życia :
nie wypowiada prawidłowo głosek: [sz, ż, cz, dż]
W szóstym roku życia :
nie wypowiada prawidłowo głoski: [r]
W siódmym roku życia :
ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania
podczas czytania myli litery podobne np. d-b
W diagnozie logopedycznej i neurologopedycznej dziecka ocenie poddawane są :
budowa i funkcjonowanie aparatu mowy
odruchowe reakcje oralne, ich rozwój i dojrzewanie
oddychanie
napięcie mięśniowe okolicy oralnej
czynności i funkcje pokarmowe – połykanie, gryzienie i żucie
umiejętności prelingwalne niezbędne do nauki mowy
mowa bierna i czynna
kompetencja językowa, komunikacyjna i kulturowo-społeczna, funkcje poznawcze
mowa spontaniczna, umiejętność nazywania, umiejętność powtarzania, rozumienie mowy, umiejętność czytania, umiejętność pisania
BIBLIOGRAFIA
* S. Grabias, M. Kurkowski, „ Logopedia teoria zaburzeń”, Lublin 2014,
* J. Cieszyńska, M. Korendo, „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2020,
* I. Styczek, „Logopedia”, Poznań 1979,
* M. Machoś, „Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt diagnoza i terapia”, Zabrze 2021,
Neurologopedia to specjalizacja logopedii, która zajmuje się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, zarówno w przypadku dzieci jak i dorosłych. Neurologopeda w swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.
Zgłoś się do terapeuty z dzieckiem gdy :
Neurologopedia
Logopedia
Do zadań logopedii, należą:
kształtowanie prawidłowej mowy w przedszkolu i w szkole, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym
doskonalenie mowy już ukształtowanej
usuwanie wad mowy
nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty
usuwanie zaburzeń głosu
usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu
Logopedia i Neurologopedia
Ta strona została stworzona w kreatorze WebWave Wszelkie prawa zastrzeżone.