• ma problem z jedzeniem: nie przyjmuje pokarmów o określonej konsystencji, ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem, nie lubi twardych pokarmów, je tylko miksowane i papkowate pokarmy

  • nie gaworzy

  • nie reaguje na swoje  imię

  • oddycha ustami – usta często są uchylona

  • nadmierne się ślini, ma stale otwartą buzię

  • jest wcześniakiem, długo przebywało w inkubatorze

  • jest dzieckiem z tzw. grupy ryzyka: urodziło się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z problemami okołoporodowymi

  • ma zdiagnozowane zaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe

  • występują opóźnienia w rozwoju mowy w porównaniu do rówieśników

  • wkłada język między zęby podczas mówienia

  • ma nieprawidłowy zgryz

  • słaby słuch

  • występuje słaba sprawność narządów mowy

  • nie utrzymuje kontaktu wzrokowego

 

W pierwszym roku życia :

  • nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów: mama, baba, papa

  • nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, czynności, przedmiotów

 

W drugim roku życia :

  • nie zaczyna łączyć wyrazów, nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe np. baba da, mama papa itd.

  • mówi bardzo mało i niewyraźnie

 

W trzecim roku życia :

  • nie wypowiada prawidłowo głosek: [p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, b, l, ś, ź, ć, dź, ń]

 

W czwartym roku życia : 

  • po ukończeniu 36 ms.ż. jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia

  • nie wypowiada prawidłowo głosek: [s, z, c, dz]

 

W piątym roku życia : 

  • nie wypowiada prawidłowo głosek: [sz, ż, cz, dż]

 

W szóstym roku życia : 

  • nie wypowiada prawidłowo głoski: [r]

 

W siódmym roku życia :

  • ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania

  • podczas czytania myli litery podobne np. d-b

 

 

W diagnozie logopedycznej i neurologopedycznej dziecka ocenie poddawane są :

 

  • budowa i funkcjonowanie aparatu mowy

  • odruchowe reakcje oralne, ich rozwój i dojrzewanie

  • oddychanie

  • napięcie mięśniowe okolicy oralnej

  • czynności i funkcje pokarmowe – połykanie, gryzienie i żucie

  • umiejętności prelingwalne niezbędne do nauki mowy

  • mowa bierna i czynna

  • kompetencja językowa, komunikacyjna i kulturowo-społeczna, funkcje poznawcze

  • mowa spontaniczna, umiejętność nazywania, umiejętność powtarzania, rozumienie mowy, umiejętność czytania, umiejętność pisania

 

 

BIBLIOGRAFIA

* S. Grabias, M. Kurkowski, „ Logopedia teoria zaburzeń”, Lublin 2014,

* J. Cieszyńska, M. Korendo, „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2020,

* I. Styczek, „Logopedia”, Poznań 1979,

* M. Machoś, „Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt diagnoza i terapia”, Zabrze 2021,

Neurologopedia to specjalizacja logopedii, która zajmuje się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, zarówno w przypadku dzieci jak i dorosłych. Neurologopeda w swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.

 

Zgłoś się do terapeuty z dzieckiem gdy :

Neurologopedia

Logopedia

Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty.


Do zadań logopedii, należą:

 

  • kształtowanie prawidłowej mowy w przedszkolu i w szkole, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym

  • doskonalenie mowy już ukształtowanej

  • usuwanie wad mowy

  • nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty

  • usuwanie zaburzeń głosu

  • usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu

 

Logopedia i Neurologopedia

Napisz do nas

neurosensosmyki@wp.pl

Zadzwoń 

+48 783 741 641

Powrót do strony głównej